Hur gick det i Köpenhamn?

Ja, det ska jag försöka svara på här! Jag kom som sagt till finalen efter att ha vunnit försöket på lördagen och då på söndagen hade jag två finaler, en i K1 och en i K2 med Erik. Den första var K1-finalen kl 11.39 så jag behövde inte gå upp i svinottan men klockan stog ändå på 07.00 för att jag skulle hinna äta ordentligt med frukost och sådär. Jag tycker det är skönt på tävling att kunna äta så mycket jag vill till frukost utan att behöva tänka på att jag snart ska köra lopp, så om jag ska tävla tidigare på dagen så brukar jag gå upp tidigare än sju också!

När vi kom ner till tävlingsplatsen kändes det skönt för vädret var bra med svag vind och det var varmare än dagen innan, dock inte mer än ca 15 grader. Jag kände mig ganska pirrig i kroppen eftersom det var ett tag sen jag körde en final och jag var spänd på att se hur snabbt jag kunde paddla. På uppvärmningen kände jag mig ganska stark men inte på topp ändå, men jag vet också att jag ofta kan känna mig lite seg inför lopp och det släpper alltid när jag lägger mig på startlinjen. Inför loppet började det blåsa mer så jag fick lägga mig i lä och värma upp för att inte få in för mycket vatten i kanoten. Sen åkte jag fram till starten när de kallade upp oss och jag la mig i startgrinden och fokuserade på mållinjen. Pang lät det och grindarna gick ner, jag tajmade starten bra och kom iväg rätt bra första 50 metrarna, sen sträckte jag ut kroppen och försökte arbeta så mycket med hela kroppen som möjligt, sen rätt som det var så var jag framme vid ungefär 70 meter kvar. Där började det kännas tyngre att paddla men jag fokuserade på mållinjen och att jobba med kroppen så bra som möjligt, jag kunde ana i ögonvrån att jag låg bra till i loppet men vägrade ta bort blicken från min egen mållinje. Tag för tag gick det segare och segare, i varje fall kändes det så och till slut kom jag i mål, tittade åt sidan och insåg att jag vunnit med ungefär en halv kanotlängd. Skönt! Efter loppet var jag väldigt flåsig men glad och sen fick jag väga kanoten för att den ska vara över 12 kg och efter det var det prisutdelning. Där fick jag med mig Erik som kom 3a och en god vän från Danmark som heter Casper.

En timme senare var det dags för K2 final så jag och Erik fick värma av lite och sen börja ställa in K2an för att hinna värma upp i den tillsammans inför finalen. Vi mötte några danska båtar och några svenska, där det största hotet skulle ligga banan bredvid oss. Det var danskarna Casper och Lasse som kommit 2a och 4a på K1 och kört väldigt snabbt i K2 många gånger förut. Förra året i Köpenhamn slog vi dem efter målfoto så det skulle nog bli en jämn kamp. Det hade börjat blåsa upp ännu mer när vi skulle starta finalen, så vi fick inte till någon kanonstart men var ändå med bra i loppet. Det kom några svåra vågor och vi hade svårt att paddla riktigt snabbt men vi körde på fram till mål, där vi blev precis slagna av danskarna. Tyvärr blev det inte en repris av fjolårets vinst men det var ändå kul att köra loppet!

På det stora hela en bra tävlingshelg för mig och nu är jag tillbaka i Vaxholm för att träna inför nästa tävling som går i Jönköping om två veckor!